Szkoła językowa czy prywatne korepetycje?

« wróć

Na korepetycjach nauczyciel poświęca uwagę tylko mojemu dziecku, więc efekty muszą być lepsze. Jeśli jesteś zwolennikiem tej tezy, zastanów się, czy w efektywnej nauce języka chodzi o 100% uwagi ze strony nauczyciela, czy może o umiejętność swobodnej komunikacji, bez blokady językowej w kontakcie z obcokrajowcem?

Jeśli zależy ci, aby twoje dziecko doskonale opanowało teorię z gramatyki oraz pisało szkolne sprawdziany na 5, to zapewne prywatne korepetycje spełnią twoje oczekiwania.

Jeśli natomiast oczekujesz, że twoje dziecko po kilku latach nauki będzie komunikować się bez blokady językowej niezależnie od miejsca i nacji, będzie rozumieć język w swobodnej rozmowie…to niestety…..nasze badania dowodzą, że tylko 1 na 9 dzieci, które uczestniczyły w prywatnych korepetycjach jest komunikatywne po 6 latach nauki.

 

1 na 9 dzieci, które
uczestniczyły
w prywatnych korepetycjach
jest komunikatywne
po 6 latach nauki.

 

Pozostali nie są w stanie nawiązać swobodnego kontaktu z obcokrajowcem. Mają problem ze zrozumieniem go, są zestresowane, odczuwają strach przed mówieniem i nie potrafią nawiązać z nim kontaktu bez obecności Polskiego lektora. Inaczej wypadły badania w przypadku dorosłych, nie było widocznej różnicy między zajęciami indywidualnymi a grupowymi. 

Dlaczego tak się dzieje?

Wszystkie dzieci, młodzież i ok 50% dorosłych przyswajaj wiedzę tzw. metodą indukcji, ucząc się przez działanie i doświadczenie oraz samemu dochodząc do rozwiązań. Tylko w ten sposób zrozumiemy i zakodujemy informację na długo. Zatem, współczesny nauczyciel powinien porzucić rolę wykładowcy, jego głównym zadaniem jest dziś wskazywanie drogi, dawanie narzędzi i motywowanie. W środowisku poza klasą kursant nie będzie miał 100% uwagi nauczyciela, który wszystko wyjaśni, sprawdzi i poprawi. Sytuacje w klasie powinny być jak najbardziej zbliżone do sytuacji naturalnych w życiu, tak aby uczeń w przyszłości nie miał blokady językowej i nie bał się komunikacji poza klasą.

 

Sytuacje w klasie powinny
być jak najbardziej
zbliżone do sytuacji
naturalnych w życiu, tak
aby uczeń w przyszłości
nie miał blokady
językowej i nie bał się
komunikacji poza klasą.
Szkoła czy prywatne korepetycje - blog centrum języków obcych Convers
Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/382876405790544198/

Niestety na zajęciach indywidualnych nie jest możliwe uzyskanie takiego efektu. Środowisko naturalne to kontakt z native speaker`em, scenki sytuacyjne, cała masa ćwiczeń w grupie z rówieśnikami oraz różnego rodzaju techniki i narzędzia, których lektor nie jest w stanie wykorzystać podczas lekcji indywidualnej. Poza tym, uczeń na zajęciach indywidualnych ma poczucie bezpieczeństwa, może popełniać błędy, nauczyciel przecież go zrozumie. Jeśli coś jest skomplikowane nauczyciel wytłumaczy. Świat poza klasą nie jest już tak wyrozumiały. Dlatego odtwarzanie środowiska naturalnego w klasie, wrzucanie uczniów co jakiś czas na głęboką wodę jest jedyną skuteczną drogą do osiągnięcia pełnej, swobodnej komunikacji językowej. Jeśli uczeń przeżyje wszystkie negatywne emocje i stres związany z mówieniem w klasie, nie odczuje go poza klasą. `Znajomy strach już nie jest straszny`. 

 

Warto tym samym odgrywać naturalny sytuacje w klasie i motywować uczniów, co jakiś czas, do podejmowania bardziej zaawansowanych działań tak, aby szybciej osiągnęli pełną i swobodną komunikację językową. Jeśli uczeń zniesie wszystkie negatywne emocje i stres związany z mówieniem w klasie, nie odczuje tego dyskomfortu poza klasą. 

Moje dziecko nauczy się więcej samo, ponieważ nikt go nie spowalnia i nikt go nie rozprasza

 

Bez motywacji i zaangażowania nie osiągniesz sukcesu, to jest bezdyskusyjne. Czy zastanawiałeś się dlaczego twoje dziecko uczy się języka obcego?

 

Przedział wiekowy  Motywacja, czyli uczę się języka ponieważ… 
Dzieci w wieku przedszkolnym  to jest fajna zabawa, coś się dzieje, lubię swoją panią i lubię spotykać się z kolegami
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym  jest fajna zabawa, coś się dzieję, lubię swoją panią, lubię spotykać się z kolegami, lubię kiedy mama mnie chwali, mama chce żebym chodził na angielski, lubię dostawać dobre oceny, lubię być najlepsza w grupie 
Dzieci szkolne  pani wymyśla fajne gry i zabawy, bo chcę znać języki obce  rozmawiać z różnymi ludźmi, lubię spotykać się z kolegami 
Młodzież  chcę zdać dobrze egzamin, chcę komunikować się po angielsku, lubię spotykać się ze znajomymi 
Dorośli  chcę komunikować się po angielsku, chcę zdać egzamin, chcę znać język 

 

Do 15 roku życia motywacja dzieci jest mocno związana z obecnością rówieśników i ich pozytywnymi emocjami w kierunku nauki. Dlatego obecność innych dzieci na zajęciach `nie spowalnia` dziecka, wręcz przeciwnie dzięki temu osiąga szybsze i lepsze efekty. Dziecko uczy się najlepiej w obecności innych dzieci. To go motywuje, nie chce być najgorszy w grupie, nie chce odstawać. Zależy mu na silnej lub bezpiecznej pozycji w grupie, dlatego na zajęcia grupowe uczniowie są przygotowani, odrabiają prace domowe i aktywniej uczestniczą w zajęciach. 

Po drugie, jak sądzisz, co się stanie jeśli uczeń odwoła zajęcia lub przyjdzie na lekcje nieprzygotowany, ponieważ miał ciężki tydzień w szkole? Na prywatnych korepetycjach nic, tutaj jest pełna elastyczność zajęć. Nauczyciel może zrealizować temat jeszcze raz, wrócić do niego. Na lekcji indywidulanej nauczyciel dostosuje się do ucznia.

 

Na lekcji indywidualnej
nauczyciel dostosuje
się do ucznia.  

 

Może przyspieszyć, ale najczęściej spowalnia. Na zajęciach grupowych uczeń będzie musiał nadrobić zaległości we własnym zakresie lub przyjść na zajęcia wyrównawcze. Grupa pracuje według ściśle ustalonego tempa, nie można spowalniać ze względu na 1 ucznia, ponieważ na koniec roku jest egzamin. Na zajęciach grupowych uczeń dostosowuje się do grupy.

 

Na zajęciach grupowych
uczeń dostosowuje się
do grupy.

 

Jak sądzisz, który z uczniów szybciej dojdzie do celu?

 

Źródło: Fotolia.pl

Znalazłam świetnego nauczyciela z polecenia i jestem zadowolona

 

W jaki sposób szkoła językowa oraz prywatny korepetytor dba o jakość nauczania? Jak to sprawdzić?

 

W SZKOLE JĘZYKOWEJ JEST TAK:

Instytucja - właściciel- manager- metodyk- lektor

  • Praca lektora jest oceniana przez metodyka szkoły, który obserwuje zajęcia, otacza go opieką metodyczną, dba o to aby zajęcia były prowadzone poprawnie według programu, zgodnie z zasadami metodyki. Cele, etapy, metody nauczania są wspólnie ustalane zarówno przez metodyka jaki cały zespół.
  • Rok szkolny kończy się zazwyczaj egzaminem, który sprawdza nie tylko poziom zaawansowania kursanta ale również efekty pracy danego lektora.
  • Dodatkowo metodyk dba o to, aby lektorzy regularnie się szkolili, byli na bieżąco z nowoczesnymi trendami i wciąż ulepszali swój warsztat pracy. Ciągłego doskonalenia się wymaga niemalże każdy zawód, szczególnie zawód nauczyciela.
  • Co więcej, szkoła może ubiegać się o audyt z instytucji zewnętrznej, przyznanie licencji lub statutu centrum egzaminacyjnego. Tylko szkoły, które spełniają odpowiednie wymagania, czyli dysponują wykwalifikowaną kadrą, pozytywnie przeszły kontrolę mogą otrzymać tego typu wyróżnienia. Jest to bezdyskusyjne potwierdzenie, że szkoła dba o wysokie standardy.

 

Natomiast kto sprawdza pracę prywatnego korepetytora? Znajoma, znajomy, nasze przeczucia. Nikt.

Lektor a prywatny korepetytor

Żródło: https://pl.pinterest.com/pin/556687203914889717/

Co gorsza,  może się zdarzyć, że człowiek, który podejmuje się prywatnego nauczania nie jest nawet wykwalifikowanym nauczycielem, po prostu zna angielski. No cóż, w takiej sytuacji można oczekiwać efekty adekwatne do profesjonalizmu i poziomu wykształcenia korepetytora. Na pewno jest taniej i wygodniej, ale czy lepiej?

 

Czy lekcje indywidualne są zawsze złe?

 

Nie, lekcje indywidualne sprawdzają się w przypadku dzieci z dużymi trudnościami w nauce i wymagają pomocy w opanowaniu materiału szkolnego. Jest to też często jedyne możliwe rozwiązanie dla dzieci wybitnie zdolnych, które znacznie wykraczają poza poziom zaawansowania swoich rówieśników, ze względu jednak na różnice mentalne związane z wiekiem nie czują się dobrze w grupie dzieci starszych.


Zajęcia indywidualne często też wybierają dorośli, którzy chcą mieć możliwość elastycznego planu zajęć, szukają spersonalizowanych ofert lub po prostu wolą być sami z różnych innych względów. W takiej sytuacji zajęcia indywidualne są zdecydowanie skuteczniejsze. 

Świadomy rodzicu!

Nie wszystkie szkoły językowe są dobre i nie wszyscy prywatni korepetytorzy są źli, lecz świadomy rodzic powinien kierować się WIEDZĄ, nie przeczuciem.  Nie pytać znajomej lecz profesjonalistów, porozmawiać z metodykiem szkoły, jeśli ma wątpliwości, co roku egzaminować swoje dziecko i sprawdzać postęp z roku na rok. Każdy sukces, efekt można zmierzyć i powinieneś tego wymagać od osób, którym powierzasz swoje dziecko. 

 

przejdź do strony Conver Biznes

Kontakt ze szkołą Convers

e-mail: biuro@convers.edu.pl telefon: +48 507 553 117

Łódź- Centrum - Off Piotrkowska
ul. Piotrkowska 138/140

Łódź-Widzew
ul. Wujaka 4

Tuszyn-Las
ul. 3 Maja 50

Tuszyn
ul. Parkowa 3

Rzgów
ul. Ogrodowa 11

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco i otrzymywać od nas informacje na temat nowych kursów oraz promocji podaj email.