W grupie czy indywidualnie?

« wróć

Z naszego doświadczenia wiemy, że nauka najlepiej odbywa się właśnie poprzez interakcję z rówieśnikami, a w rezultacie zdrową rywalizację, która motywuje. Uczeń zmotywowany, to uczeń zdyscyplinowany. Dzięki takiemu nastawieniu może, co więcej, poznawać możliwości swoich kolegów i koleżanek w grupie, a tym samym zweryfikować swoje możliwości.

Fakty i mity dotyczące uczenia się indywidualnego i grupowego

Uczenie się indywidualne to 100% uwaga ze strony nauczyciela – fakt

Zajęcia dwuosobowe, a więc uczeń+nauczyciel, to metoda, która najlepiej sprawdza się u dzieci wybitnie zdolnych lub takich, u których zauważono braki w materiale szkolnym i wymagają dodatkowej opieki w nadrobieniu zaległości. W trakcie takich zajęć, uwaga nauczyciela jest skierowana na jednostce, której przekazują wiedzę. Dzieciom i młodzieży jednak często to nie wystarcza. Są oni bowiem przyzwyczajeni do pracy w większej grupie, która wymaga od nich większej koncentracji i odwagi.

Zajęcia indywidualne to szybsza nauka – mit

Podczas trwania indywidualnych korepetycji może zdarzyć się tak, że nauczyciel odpowiednio nie kontroluje czasu przeznaczonego na wykonanie zadania. Nie ma wówczas żadnej skali porównawczej i nie przygotowuje ucznia do mobilizacji oraz skoncentrowania się na jednym zadaniu, w określonym czasie. Decydując się na indywidualne zajęcia nauki języka obcego, liczymy na to, że szybciej zrealizujemy pewien materiał. Takie założenie jednak nie jest pewne. Nauczyciel dostosowuje się  do ucznia i w zależności od nastawienia i chęci dziecka, może nie zrealizować odpowiedniego materiału. W grupie, uczeń musi dopasować się do reszty, która razem z lektorem przepracowuje materiał w równym tempie.


Swobodna komunikacja i pozbywanie się bariery językowej – fakt

W nauce języka obcego chodzi przede wszystkim o poprawną i zrozumiałą komunikację. Pomimo tego, że mówimy w naszym ojczystym języku codziennie, już od dziesiątek lat, nie znamy wszystkich zasad gramatycznych. Nie przeszkadza nam to jednak w doskonałym rozumieniu innych , reagowaniu i odpowiadaniu na zadanie pytania. Najlepiej, jeśli podczas nauki nowego języka będziemy mieli możliwość na odpowiednią konfrontację z rówieśnikami, na podobnym lub wyższym poziomie.

Za szybkie lub za wolne tempo nauki w grupie? - mit

Młodzi uczniowie nie wymagają od nas – nauczycieli – pełnego zaangażowania przez cały okres trwania zajęć. Często lepiej im się pracuje właśnie w momencie, kiedy zostają pozostawieni na chwilę sami i dochodzą do określonych wniosków i rozwiązań już nie z prowadzącym, a w grupie. Nieprawdą jest również to, że w grupie pracuje się wolniej. Uczeń musi dostosować się do większości, ale nie oznacza to tego, że jeśli jest nieco słabszy zostaje daleko w tyle. Od jego determinacji zależy, czy będzie w stanie nadgonić grupę, a w tym szybciej i skuteczniej poprawić swoje wyniki.

Interakcja i kontakt ze spontaniczną mową

Oczywiście, aby doskonale nauczyć się jakiegoś języka, najważniejsze jest to, by poznać wszystkie reguły gramatyczne oraz wymagane słownictwo. Swobodne posługiwanie się obcym językiem może zagwarantować doskonała znajomość jego podstaw. Nie ma jednak takiej potrzeby, by już podczas pierwszych lekcji, za wszelką cenę dążyć do perfekcjonizmu. Kiedy zaczynamy mówić, na początku wypowiadamy wyrazy, następnie proste ich połączenia, a dopiero na końcu rozwinięte, logiczne, poprawne gramatycznie zdania. Nawet w ojczystym języku, nasza wypowiedź od razu nie będzie bardzo zróżnicowana i bogata. Warto zatem na początku postawić na interakcję i skonfrontowanie się w spontanicznej mowie po to, by skupić się na maksymalnym zredukowaniu bariery językowej.

Obecnie, jedną z najczęściej stosowanych technik w nauce języków obcych, także w naszej szkole, jest metoda indukcyjna. Polega ona na wykorzystaniu mechanizmów redukowania, a więc wnioskowania w myśl zasady „od szczegółu do ogółu”. Na podstawie jednej konkretnej sytuacji, uczniowie samodzielnie dochodzą do tego, jaka zasada gramatyczna kieruje danym mechanizmem. Wówczas, reguły są poznawane przez doświadczenie oraz zdecydowanie szybciej i lepiej zapamiętywanie.  


Jako szkoła językowa wierzymy, że praca w grupie przynosi lepsze efekty i daje więcej przyjemności. Przekonaj się i dołącz do grona naszych słuchaczy!

przejdź do strony Conver Biznes

Kontakt ze szkołą Convers

e-mail: biuro@convers.edu.pl telefon: +48 507 553 117

Łódź- Centrum - Off Piotrkowska
ul. Piotrkowska 138/140

Łódź-Widzew
ul. Wujaka 4

Tuszyn-Las
ul. 3 Maja 50

Tuszyn
ul. Parkowa 3

Rzgów
ul. Ogrodowa 11

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco i otrzymywać od nas informacje na temat nowych kursów oraz promocji podaj email.